.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاکنون چه قدر درآمد نفتی داشتیم؟

به گزارش شمال نیوز به نقل از جهان، شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که هر شهروند ایرانی  ازخود می‌پرسد  این است  تاکنون  چند میلیارد دلار از نفت درآمد داشته‌ایم ؟ این درآمدها در چه سال‌هایی بیشتر و در چه سال‌هایی به حداقل رسیده است؟ قبل از پاسخ به این سؤال‌ها باید این نکته را ذکر کرد که یکی از مسائلی که تأثیر مستقیم  و عمیقی بر سهم نفت و درآمدهای حاصل از آن در اقتصاد ایران برجا می‌گذارد، ارزش کل درآمدهای نفتی در هر سال است.

تجربه ثابت کرده است که هر چه درآمد نفت بالاتر بوده، سهم این درآمدها در اقتصاد کشور هم فزونی یافته است. از این رو بررسی مقایسه‌ای میان ارزش درآمدهای نفتی می‌تواند دیدی کلی‌تر به موضوع را ممکن سازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰۳ سال گذشته مجموع درآمدهای نفتی ایران به بیش از یک هزار و ۱۱۶ میلیارد دلار رسیده که حدود ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن از دوره حکومت مظفرالدین شاه تا سال ۱۳۵۲ شمسی بدست آمده است. ارزش درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۵۲ شمسی تا زمان پیروزی انقلاب به ۱۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است، تا به این ترتیب در مجموع پیش از پیروزی انقلاب نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب اقتصاد کشور شده باشد.
 
مجموع درآمد های نفتی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان فعالیت دولت هشتم حدود ۴۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب سهم دولت اول و دوم از درآمدهای نفتی ۲۵.۸ میلیارد دلار، دولت سوم و چهارم ۱۱۰.۶ میلیارد دلار، دولت پنجم و ششم ۱۴۱.۷ میلیارد دلار و دولت هفتم و هشتم ۱۵۷.۲ میلیارد دلار بوده است.
 
همانگونه که از آمارهای فوق مشخص می شود، دولت های نهم و دهم رکورددار بیشترین درآمد نفتی طی حدود یک صد سال اخیر در تاریخ ایران هستند. از این رو بنا بر همان قاعده‌ پیش‌گفته انتظار اینکه سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران طی این دوره به بیشترین میزان خود رسیده باشد، انتظاری چندان دور از واقع نیست.
/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.114 seconds.